Obecnie amabasadorami naszej akcji jest Kasia Glinka i Andrzej Polan,
a wcześniej była Joanna Koroniewska.

NAJNOWSZEFILMY

Owoce i warzywa na świątecznym stole

13 grudnia 2013



Pieczone jabłka z bakaliami w Earl Grey'u do indyka


Składniki:
Jabłka polskie - 10szt
Śliwka suszona - 100g
Żurawina suszona - 100g
Figa suszona - 100g
Morela suszona - 100g
Herbata Earl Grey - 2 torebki
Miód - 2 łyżki
Pierś indyka - 1szt
Masło - 200g
Pieprz, sól
Tymianek świeży, imbir świeży

Przygotowanie:
Owoce suszone gotujemy w wodzie kilka minut, dodajemy miód, herbatę i odstawiamy jabłka wydrążamy do środka wkładamy porcje owoców, polewamy raz jeszcze miodem, posypujemy czarnym pieprzem i wstawiamy do pieczenia. Temp. 180 stopni około 15 minut. jabłka podajemy z plastrami pieczonego indyka.


Warzywa z patelni, ogórek kiszony, schab - razem wzięte


Składniki:
Marchew - 4szt
Pietruszka korzeń - 2szt
Cebula - 3szt
Seler korzeń - 1szt
Brukselka - 10szt
Ogórek kiszony - 4szt
Groszek zielony mrożony - 100g
Schab pieczony - 500g
Koncentrat pomidorowy - 2 łyżki
Ocet winny
Gorczyca ziarno - 1 łyżka
Musztarda ostra - 1 łyżka
Olej do smażenia
Pieprz, sól
Ziele angielskie, liść laurowy
Cytryna
Natka pietruszki

Przygotowanie:
Na oleju przesmażamy chwilę gorczycę. Warzywa kroimy w gwizdki i przesmażamy na oleju, brukselkę sparzamy we wrzątku. Wszystkie warzywa łączymy, dodajemy sok z cytryny, przyprawy, koncentrat pomidorowy i musztardę. Chwilę smażymy i schładzamy. Dodajemy ogórek kiszony. Jeszcze raz doprawiamy, dodajemy troszkę octu do zaostrzenia, pamiętajmy o zdecydowanym smaku. Mięso podajemy z sosem, najlepiej wkrawając go do sałatki.


Sałatka z buraków pieczonych, żurawiny, czerwonej cebuli i jabłek do wszystkiego


Składniki:
Buraki - 1kg
Jabłka polskie - 4szt
Żurawina świeża - 100g
Żurawina suszona - 100g
Cebula czerwona - 1szt
Sok żurawinowy - 100ml
Miód - 2 łyżki
Ocet winny, oliwa,
Cytryna - 1szt
Miód
Sól, pieprz czarny, cząber

Przygotowanie:
Buraki smarujemy olejem, posypujemy pieprzem, solą, cząbrem i wstawiamy do pieczenia. Upieczone kroimy w plastry lub kostkę. Żurawinę przesmażamy na miodzie, dodajemy sok żurawinowy. Odparowujemy. Cebulę kroimy w cienkie plastry i zalewamy sokiem z cytryny. Buraki mieszamy z żurawiną, dodajemy żurawinę suszoną pokrojone jabłko, i zamarynowaną cebulę wszystko dokładnie mieszamy i raz jeszcze doprawiamy.
Zobacz wszystkie filmy wideo

FAKTY NA TEMATOWOCÓW, WARZYW I SOKÓW

  • Ważne jest zachowanie różnorodności zarówno pod kątem samych produktów, jak i smaków.
  • Sok to produkt zawierający 100- procentowy wsad owocowy/warzywny, posiadający barwę, smak i zapach charakterystyczny dla owoców/warzyw, z których pochodzi.
  • Swój słodki smak soki owocowe 100% zawdzięczają cukrom naturalnie występującym w owocach, z których są zrobione, np. jabłek, pomarańczy.
  • Jedna porcja owoców i warzyw to około 100g, czyli średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). Oprócz świeżych warzyw i owoców porcję stanowi także szklanka soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Im większa różnorodność produktów warzywno-owocowych, tym dieta jest bardziej urozmaicona i smaczna. W sytuacjach, gdy nie mamy pod ręką świeżych owoców i warzyw, specjaliści zalecają picie soków, co jest wygodną formą np. w szkole, czy w pracy.
  • Warzywa, owoce i soki (jako wygodna forma owoców i warzyw) pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka, ponieważ zawierają cenne składniki tj. witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Niektóre witaminy (np. witamina C, β-karoten) oraz inne biologicznie czynne związki zawarte w warzywach i owocach (np. polifenole) wykazują działanie antyoksydacyjne. Antyoksydanty są substancjami, które chronią organizm człowieka przed rozwojem chorób poprzez zwalczanie szkodliwych wolnych rodników. Naturalne witaminy znajdziemy tylko w warzywach i owocach.
  • Do soków nie dodaje się cukru, zawierają jedynie cukry naturalnie występujące w owocach.
  • Do soków nie wolno dodawać konserwantów, barwników, słodzików oraz innych substancji poprawiających smak, barwę, czy konsystencję.
  • Rodzaj opakowania nie wpływa na jakość soku - sok, czy w kartonie, czy butelce ma takie same walory odżywcze i jakościowe – to jest ten sam produkt.

WARTOŚCI ODŻYWCZEI ZDROWOTNE SOKÓW

Warto przypomnieć, że soki i nektary wzbogacają organizm człowieka w takie niezbędne substancje odżywcze jak:
  • Prowitamina A, która odpowiada za prawidłowy rozwój i funkcjonowanie skóry, wzroku i błon śluzowych. Bogatym źródłem prowitaminy A, czyli beta-karotenu są soki i nektary marchwiowe i marchwiowo – owocowe. Jedna szklanka (200 ml) pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę,
  • Witamina PP (niacyna) - pomaga regulować metabolizm organizmu, wspomaga funkcjonowanie systemu nerwowego, błon śluzowych oraz pozytywnie wpływa na skórę. Znajdziemy ją m.in. w soku pomarańczowym,
  • Witamina C – pomaga utrzymać prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego po i w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, np. w czasie uprawiania sportu. Odpowiada za wytwarzanie kolagenu i prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych oraz białek potrzebnych do budowy kości i chrząstek. Dodatkowo wzmacnia odporność organizmu. Jej dobrym źródłem jest sok pomarańczowy czy nektar z czarnych porzeczek. Dwie szklanki (po 200 ml) soku pomarańczowego lub nektaru z czarnych porzeczek pokrywają dzienne średnie zapotrzebowanie na witaminę C,
  • Witamina E - zapobiega uszkodzeniom komórek w organizmie przez procesy utleniania, co może spowalniać proces starzenia oraz chronić przed rozwojem miażdżycy,
  • Potas - wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi, pracę mięśni oraz systemu nerwowego. Jedna szklanka soku pomidorowego dostarcza średnio 500 mg tego cennego pierwiastka, co zaspokaja średnio 25% dziennego zapotrzebowania,
  • Błonnik – reguluje pracę układu pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Można go znaleźć w sokach i nektarach, które zawierają miąższ owocowy oraz w tych naturalnie mętnych lub przecierowych,
  • Pektyna – reguluje wahania poziomu glukozy we krwi oraz wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu w organizmie. Mętny sok z jabłek jest doskonałym źródłem pektyn. Pektyny występują również w morelach, czarnych porzeczkach i czereśniach,
  • Kwas foliowy (foliany) – to składnik, którego nasz organizm nie potrafi wytwarzać, dlatego musi być on dostarczony z pożywienia. Jest on niezbędny do prawidłowej syntezy aminokwasów, produkcji krwi w organizmie, funkcjonowania systemu immunologicznego.

DLACZEGO WARTOPIĆ SOKI?

Specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają, by codziennie spożywać minimum 400 gram owoców i warzyw, podzielonych na 5 porcji. Jedną z porcji może również stanowić sok owocowy lub warzywny. Soki bogate są w te same prozdrowotne składniki, co owoce i warzywa. Dostarczają substancje przeciwutleniające i wzbogacają dietę w niezbędne substancje odżywcze, takie jak: witaminy, minerały, mikro - oraz makroelementy i inne składniki. Poza tym soki to doskonałe i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy przez cały rok chcą cieszyć się urozmaiconą i zdrową dietą.
Szklanka (200 ml), butelka lub kartonik 100 % soku to zatem doskonały pomysł na początek każdego dnia!