Obecnie amabasadorami naszej akcji jest Kasia Glinka i Andrzej Polan,
a wcześniej była Joanna Koroniewska.

NASZEPORADY

Pytania i odpowiedzi eksperta

7 listopada 2013

Pytanie


Jestem mamą osmioletniej dziewczynki,która przy wzroście 128cm waży 25 kg. Córka jest strasznie chudziutka i od zawsze mam z nią problem dotyczący jedzenia.Nie wiem czemu ale córka nie lubi różnych form mięsa, ogólnie bardzo wybrzydza jeśli chodzi o jedzenie,ma grupę kilku produktów które zjada na przemian serki, zupy mleczne, parówki, pasztet, pierogi z owocami, wędlina, twaróg, pomidor, ogórek, sałata.C órka je też obiady w szkole ale zawsze zjada ziemniaki i surówkę a mięsa nie rusza,w domu je posiłki bardzo powoli i tylko przez to że jej każe zjeść mięso to je zjada. Córka miewa często bóle brzucha,była badana kompleksowo pod tym kątem, wszystko okazało się być w porządku oprócz zaparć które czasami wywołują te bóle brzucha. Słodyczy dziecku nie podaję często,czasami tylko zjada batona lub bułkę słodką.Mam ogromną prośbę o pomoc w określeniu codziennego jadłospisu tak aby córce dostarczać niezbędnych składników odżywczych. Bardzo dziękuję Małgorzata Grabowska

Odpowiedź


Z danych antropometryczny wynika, że Pani córka znajduje się na 50 centylu zarówno wzrostu jak i masy ciała, oznacza to ze połowa dzieci w jej wieku ma taką samą masę ciała i wzrost. Córka miałaby niedobór masy ciała gdyby ważyła mniej niż 20 kg. Z punktu widzenia wskaźników antropometrycznych Pani córka rozwija się prawidłowo, biorąc pod uwagę fakt, że zawsze jadła niechętnie zakładam, że nie schudła w ostatnim czasie a jej rozwój zawsze przebiegał w 50 –tym paśmie centylowym to naprawdę nie jest to Pani powodów do zmartwień. Większym problemem może być wybiórcze jedzenie, bo może prowadzić do niedoborów składników odżywczych, jeśli córka odmawia jedzenia mięsa to jej zapotrzebowanie na żelazo może nie być pokrywane, jeśli założymy że nie zjada dziennie ok. 40g mięsa i 20g wędliny. Proponowałabym wykonanie podstawowych badań takich jak morfologia w celu oceny ryzyka anemii. Jeśli parametry morfotyczne krwi będą obniżone wówczas można wdrożyć suplementację żelazem po konsultacji z pediatrą. Tymczasem proszę wprowadzić do jadłospisu jedno jajko dziennie, jest dobrym źródłem żelaza. Płatki kukurydziane wzbogacane w żelazo również. Pozdrawiam Dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Zobacz wszystkie porady

FAKTY NA TEMATOWOCÓW, WARZYW I SOKÓW

  • Ważne jest zachowanie różnorodności zarówno pod kątem samych produktów, jak i smaków.
  • Sok to produkt zawierający 100- procentowy wsad owocowy/warzywny, posiadający barwę, smak i zapach charakterystyczny dla owoców/warzyw, z których pochodzi.
  • Swój słodki smak soki owocowe 100% zawdzięczają cukrom naturalnie występującym w owocach, z których są zrobione, np. jabłek, pomarańczy.
  • Jedna porcja owoców i warzyw to około 100g, czyli średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). Oprócz świeżych warzyw i owoców porcję stanowi także szklanka soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Im większa różnorodność produktów warzywno-owocowych, tym dieta jest bardziej urozmaicona i smaczna. W sytuacjach, gdy nie mamy pod ręką świeżych owoców i warzyw, specjaliści zalecają picie soków, co jest wygodną formą np. w szkole, czy w pracy.
  • Warzywa, owoce i soki (jako wygodna forma owoców i warzyw) pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka, ponieważ zawierają cenne składniki tj. witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Niektóre witaminy (np. witamina C, β-karoten) oraz inne biologicznie czynne związki zawarte w warzywach i owocach (np. polifenole) wykazują działanie antyoksydacyjne. Antyoksydanty są substancjami, które chronią organizm człowieka przed rozwojem chorób poprzez zwalczanie szkodliwych wolnych rodników. Naturalne witaminy znajdziemy tylko w warzywach i owocach.
  • Do soków nie dodaje się cukru, zawierają jedynie cukry naturalnie występujące w owocach.
  • Do soków nie wolno dodawać konserwantów, barwników, słodzików oraz innych substancji poprawiających smak, barwę, czy konsystencję.
  • Rodzaj opakowania nie wpływa na jakość soku - sok, czy w kartonie, czy butelce ma takie same walory odżywcze i jakościowe – to jest ten sam produkt.

WARTOŚCI ODŻYWCZEI ZDROWOTNE SOKÓW

Warto przypomnieć, że soki i nektary wzbogacają organizm człowieka w takie niezbędne substancje odżywcze jak:
  • Prowitamina A, która odpowiada za prawidłowy rozwój i funkcjonowanie skóry, wzroku i błon śluzowych. Bogatym źródłem prowitaminy A, czyli beta-karotenu są soki i nektary marchwiowe i marchwiowo – owocowe. Jedna szklanka (200 ml) pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę,
  • Witamina PP (niacyna) - pomaga regulować metabolizm organizmu, wspomaga funkcjonowanie systemu nerwowego, błon śluzowych oraz pozytywnie wpływa na skórę. Znajdziemy ją m.in. w soku pomarańczowym,
  • Witamina C – pomaga utrzymać prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego po i w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, np. w czasie uprawiania sportu. Odpowiada za wytwarzanie kolagenu i prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych oraz białek potrzebnych do budowy kości i chrząstek. Dodatkowo wzmacnia odporność organizmu. Jej dobrym źródłem jest sok pomarańczowy czy nektar z czarnych porzeczek. Dwie szklanki (po 200 ml) soku pomarańczowego lub nektaru z czarnych porzeczek pokrywają dzienne średnie zapotrzebowanie na witaminę C,
  • Witamina E - zapobiega uszkodzeniom komórek w organizmie przez procesy utleniania, co może spowalniać proces starzenia oraz chronić przed rozwojem miażdżycy,
  • Potas - wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi, pracę mięśni oraz systemu nerwowego. Jedna szklanka soku pomidorowego dostarcza średnio 500 mg tego cennego pierwiastka, co zaspokaja średnio 25% dziennego zapotrzebowania,
  • Błonnik – reguluje pracę układu pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Można go znaleźć w sokach i nektarach, które zawierają miąższ owocowy oraz w tych naturalnie mętnych lub przecierowych,
  • Pektyna – reguluje wahania poziomu glukozy we krwi oraz wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu w organizmie. Mętny sok z jabłek jest doskonałym źródłem pektyn. Pektyny występują również w morelach, czarnych porzeczkach i czereśniach,
  • Kwas foliowy (foliany) – to składnik, którego nasz organizm nie potrafi wytwarzać, dlatego musi być on dostarczony z pożywienia. Jest on niezbędny do prawidłowej syntezy aminokwasów, produkcji krwi w organizmie, funkcjonowania systemu immunologicznego.

DLACZEGO WARTOPIĆ SOKI?

Specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają, by codziennie spożywać minimum 400 gram owoców i warzyw, podzielonych na 5 porcji. Jedną z porcji może również stanowić sok owocowy lub warzywny. Soki bogate są w te same prozdrowotne składniki, co owoce i warzywa. Dostarczają substancje przeciwutleniające i wzbogacają dietę w niezbędne substancje odżywcze, takie jak: witaminy, minerały, mikro - oraz makroelementy i inne składniki. Poza tym soki to doskonałe i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy przez cały rok chcą cieszyć się urozmaiconą i zdrową dietą.
Szklanka (200 ml), butelka lub kartonik 100 % soku to zatem doskonały pomysł na początek każdego dnia!