Obecnie amabasadorami naszej akcji jest Kasia Glinka i Andrzej Polan,
a wcześniej była Joanna Koroniewska.

NASZEPORADY

Pytania i odpowiedzi eksperta

29 stycznia 2014

Pytanie


Czy to prawda , że sok z pomidorów chroni przed rakiem piersi? Ile trzeba go wypić dziennie?

Odpowiedź


Szanowna Pani/Panie
W odpowiedzi na pytanie, faktycznie niektóre wyniki badań sugerują korzystny wpływ soku pomidorowego na ryzyko powstawania nowotworu sutka 
nie tylko u kobiet, picie co najmniej 1 szklanki tygodniowo zmniejsza ryzyko zachorowania, im częstsze było spożycie tym bardziej malało ryzyko.
Jeszcze większy wpływ soku pomidorowego/pomidorów udowodniono w zakresie profilaktyki raka gruczołu krokowego. Spożywanie 2-4 porcji surowych pomidorów tygodniowo skutkowało istotnym (26%)  obniżeniem ryzyka zachorowania na ten rodzaj nowotworu. W wszystko to dzięki LIKOPENOWI zawartemu w pomidorach.

Pytanie


Czy dziecko w wieku przedszkolnym może pić wyłącznie soki przecierowe? Mój syn nie lubi innych wypija dziennie ok 400ml. Czy mrożonki są tak samo zdrowe jak świeże warzywa, chciałabym podawać więcej warzyw dzieciom ale nie jestem pewna czy produkty mrożone są też dobre?

Odpowiedź


Szanowna Pani/Panie
W codziennym menu dziecka porcja soku zdecydowanie powinna być obecna. Mówiąc porcja mam na myśli 200ml soku, picie większych ilości soku
lub wyłącznie soku może zaburzyć prace przewodu pokarmowe i skutkować np.biegunkami dlatego warto ograniczyć ilość soku do zalecanych ilości.  Należy zachęcić dziecko do picia wody mineralnej i jedzenia owoców i warzyw min. 4 porcje dziennie. Sok przecierowy w odpowiednich ilościach  jest zdrowy zawiera bowiem oprócz witamin cenny błonnik pokarmowy, dlatego jeśli dziecko lubi takie soki bez przeszkód może je pić w tej postaci.
Produkty mrożone zachowują swoje wartości (witaminy i składniki mineralne), dodatkowo mrożone są zaraz po zbierze najczęściej w sezonie wtedy  kiedy ich wartość odżywcza jest najlepsza, dlatego zimą kiedy w sklepach dostępne są warzywa importowane, zdrową alternatywą jest korzystanie  z mrożonych krajowych produktów. Kupując produkty mrożone należy zwrócić uwagę czy opakowanie nie jest uszkodzone i czy nie znajdują się  w nim „zgrudowane” warzywa, które świadczą o niewłaściwym przechowywaniu i dużym prawdopodobieństwie wcześniejszego rozmrażania produktu a to  już zwiększa ryzyko zatrucia pokarmowego ze względu na możliwość namnożenia się bakterii patogennych.

Zobacz wszystkie porady

FAKTY NA TEMATOWOCÓW, WARZYW I SOKÓW

  • Ważne jest zachowanie różnorodności zarówno pod kątem samych produktów, jak i smaków.
  • Sok to produkt zawierający 100- procentowy wsad owocowy/warzywny, posiadający barwę, smak i zapach charakterystyczny dla owoców/warzyw, z których pochodzi.
  • Swój słodki smak soki owocowe 100% zawdzięczają cukrom naturalnie występującym w owocach, z których są zrobione, np. jabłek, pomarańczy.
  • Jedna porcja owoców i warzyw to około 100g, czyli średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). Oprócz świeżych warzyw i owoców porcję stanowi także szklanka soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Im większa różnorodność produktów warzywno-owocowych, tym dieta jest bardziej urozmaicona i smaczna. W sytuacjach, gdy nie mamy pod ręką świeżych owoców i warzyw, specjaliści zalecają picie soków, co jest wygodną formą np. w szkole, czy w pracy.
  • Warzywa, owoce i soki (jako wygodna forma owoców i warzyw) pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka, ponieważ zawierają cenne składniki tj. witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Niektóre witaminy (np. witamina C, β-karoten) oraz inne biologicznie czynne związki zawarte w warzywach i owocach (np. polifenole) wykazują działanie antyoksydacyjne. Antyoksydanty są substancjami, które chronią organizm człowieka przed rozwojem chorób poprzez zwalczanie szkodliwych wolnych rodników. Naturalne witaminy znajdziemy tylko w warzywach i owocach.
  • Do soków nie dodaje się cukru, zawierają jedynie cukry naturalnie występujące w owocach.
  • Do soków nie wolno dodawać konserwantów, barwników, słodzików oraz innych substancji poprawiających smak, barwę, czy konsystencję.
  • Rodzaj opakowania nie wpływa na jakość soku - sok, czy w kartonie, czy butelce ma takie same walory odżywcze i jakościowe – to jest ten sam produkt.

WARTOŚCI ODŻYWCZEI ZDROWOTNE SOKÓW

Warto przypomnieć, że soki i nektary wzbogacają organizm człowieka w takie niezbędne substancje odżywcze jak:
  • Prowitamina A, która odpowiada za prawidłowy rozwój i funkcjonowanie skóry, wzroku i błon śluzowych. Bogatym źródłem prowitaminy A, czyli beta-karotenu są soki i nektary marchwiowe i marchwiowo – owocowe. Jedna szklanka (200 ml) pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę,
  • Witamina PP (niacyna) - pomaga regulować metabolizm organizmu, wspomaga funkcjonowanie systemu nerwowego, błon śluzowych oraz pozytywnie wpływa na skórę. Znajdziemy ją m.in. w soku pomarańczowym,
  • Witamina C – pomaga utrzymać prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego po i w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, np. w czasie uprawiania sportu. Odpowiada za wytwarzanie kolagenu i prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych oraz białek potrzebnych do budowy kości i chrząstek. Dodatkowo wzmacnia odporność organizmu. Jej dobrym źródłem jest sok pomarańczowy czy nektar z czarnych porzeczek. Dwie szklanki (po 200 ml) soku pomarańczowego lub nektaru z czarnych porzeczek pokrywają dzienne średnie zapotrzebowanie na witaminę C,
  • Witamina E - zapobiega uszkodzeniom komórek w organizmie przez procesy utleniania, co może spowalniać proces starzenia oraz chronić przed rozwojem miażdżycy,
  • Potas - wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi, pracę mięśni oraz systemu nerwowego. Jedna szklanka soku pomidorowego dostarcza średnio 500 mg tego cennego pierwiastka, co zaspokaja średnio 25% dziennego zapotrzebowania,
  • Błonnik – reguluje pracę układu pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Można go znaleźć w sokach i nektarach, które zawierają miąższ owocowy oraz w tych naturalnie mętnych lub przecierowych,
  • Pektyna – reguluje wahania poziomu glukozy we krwi oraz wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu w organizmie. Mętny sok z jabłek jest doskonałym źródłem pektyn. Pektyny występują również w morelach, czarnych porzeczkach i czereśniach,
  • Kwas foliowy (foliany) – to składnik, którego nasz organizm nie potrafi wytwarzać, dlatego musi być on dostarczony z pożywienia. Jest on niezbędny do prawidłowej syntezy aminokwasów, produkcji krwi w organizmie, funkcjonowania systemu immunologicznego.

DLACZEGO WARTOPIĆ SOKI?

Specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają, by codziennie spożywać minimum 400 gram owoców i warzyw, podzielonych na 5 porcji. Jedną z porcji może również stanowić sok owocowy lub warzywny. Soki bogate są w te same prozdrowotne składniki, co owoce i warzywa. Dostarczają substancje przeciwutleniające i wzbogacają dietę w niezbędne substancje odżywcze, takie jak: witaminy, minerały, mikro - oraz makroelementy i inne składniki. Poza tym soki to doskonałe i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy przez cały rok chcą cieszyć się urozmaiconą i zdrową dietą.
Szklanka (200 ml), butelka lub kartonik 100 % soku to zatem doskonały pomysł na początek każdego dnia!